|
|
ANALYSE
Skal man bli dyktig til å kjempe for sjåførenes framtid må man legge
stor vekt på å kunne analysere. Det gjelder å se bak fasadene for
å finne de objektive lovene som styrer utviklinga. Se interessemotsetningene
så man ikke lar seg lure. NLF prøver å innbille sjåførene at de ikke
trenger å være organisert fordi NLF kjemper for sjåførenes interesser,
mens Carl I Hagen prøver å innbille sjåførene at landsomfattende tariffavtaler
er til skade for sjåførene.
Sannheten tjener arbeiderklassen, og vi må lære oss å se flere
trekk framover.
Den kunnskapen jeg har hatt størst nytte av er den dialektiske og
materialistisk analysemetoden, som er arbeiderklassens metode. Den
er i ferd med å gå i glemmeboka, fordi det er folk som Mao Tse Tung,
Lenin og Stalin som har skrevet mest om den, og disse gutta står lavt
i kurs i dag.
Den lille artikkelen "Hvor kommer de riktige tankene
fra?" gir en kort og god oppsummering av den materialistiske kunnskapsteorien.
Mao Tse Tung svarte slik på spørsmålet over: De kommer fra den samfunnsmessige
praksis og fra den alene. De kommer fra 3 slags samfunnsmessig praksis,
nemlig
- kampen for produksjon,
- klassekampen og
- vitenskapelige eksperimenter.
Uttallige foreteelser fra den objektive verden gjenspeiles i den menneskelige
hjerne gjennom de fem sansene - synet, hørselen, lukte - og smakssansen
og følelsen.
Det finnes to kunnskapstrinn, det første er sansende kunnskap, det
andre er rasjonell kunnskap. Om vår rasjonelle kunnskap er en riktig
avspeiling av den objektive verden eller ikke finner vi ut når vi
prøver å forandre verden. Generelt sett kan vi si at når vi lykkes
i å forandre verden hadde vi riktig kunnskap. Som regel må vi prøve
og feile flere ganger for å komme fram til riktig kunnskap.
Ved å spise eplet finner vi smak og konsistens. Ved å produsere ting
beviser vi at vi har forstått hvordan de er laget. Ved å aksjonere
for parkplass eller streike for lønn får vi sosiale og politiske lærdommer.
"Livet er som en støpejernsbit av dårlig kvalitet: Det er først når
man slår til den at man ser hvor sprekkene er".
Derfor må vi delta i fagforeninga for å lære å drive fagforeningsarbeid.
.
|
|