|
|
September 2000.
MAN Commander 19.460
Lossa og lasta i Kristiansand. Ut med Color til Hirtshals. Måtte laste om fra en annen Norsk bil i Ålborg, fordi vi ikke rakk det i Kristiansand før ferga gikk.
Lossa noen paller syd for Århus som skulle videre til Spania med en dansk bil.
På gamle Gudow-grensa mellom vest og østTyskland traff jeg en tsjekker fra www.cetrans.cz.
Fikk tusla meg ned et stykke forbi Berlin før jeg tok kvelden.
Frokost for siste gang tenker jeg på den lille kafeen litt syd for Hof, på bundestrassen litt nord for Thiersheim. Motorveien som leder trafikken forbi kafeen åpner i oktober, og da blir det ikke lenger som før. Så det blei en litt vemodig avskjed. Kafeen er ei lita tømmerkoie og ligger i ei skråning øst for veien, og har en parkplass forma som ei stor rundkjøring i bakken.
Lossa litt syd for Regensburg, fortolla på Suben, dusja, spiste middag og tanka på Shellrasthofen ved Amstetten øst. I ganga i dusjanlegget var det en hollender som holdt på å ødelegge trommehinnene mine med sang.
Overnatta vest for Wien, trøtt som en makk. Hadde NESTEN sovna, da 4 - 5 - 6 engelske sjåfører i noen små varebiler fra www.parcelforce.com fant ut at de skulle ha sjåførmøte like utenfor midt åpne hyttevindu på en parkplass der alle andre sov. Helvetes idioter!
Lossa like nord-øst for Wien neste dag, og la så veien mot Milano. Stoppa på en nybygd LOMO autohof syd for Graz, men den blei ingen favoritt, desverre. Tungvidt å komme til, samtidig som den lå klint inn til motorveien og støyen derfra. I tillegg var airconditionanlegget i kafeen ute av funksjon. Men forsøkt hadde de i alle fall.
Du finner dem på www.lkwhof-ilz.at. Inntrykket av sjappa likna på inntrykket internettsida gir.
Det er ikke til å komme forbi at Østerrike er vakkert. Syd for Graz slynger motorveien seg opp i fjellene, stolt barskog, høye fjell, grønne gressletter, tuneller....
Jeg fikk noen merkelige regnskyller mens jeg kjørte her. Pøs regn i lang oppforbakke, gjennom tunell og strålende sol på ande sida.
En av provinsene før grensa er Kärnten, der Jürg Haider, nyhøyres yppersteprest og gammel nazidigger, er sjef. Hvorfor? Hva er det som rører seg i et folk som vil ha et slikt lederskap? 55 år etter 2. verdenskrig?
Jeg trengte en pause, og av og til skjer bare ting uten at jeg riktig veit hvorfor. Ved Wörter See svingte bilen min plutselig av motorveien og ned til den lille veien som går langs sjøen. Jeg havna i Pörtslach, parkerte for å ta min lovpålagte timespause, og brukte det gamle mottoet: Vil du vite åssen eplet smaker, så må du ta en bit.
Kortversjonen av Pörtslach var: Rike, svære hus, høye gjerder, nydelig vakker natur, deilig klima.
Jeg kom meg ikke så langt som til Venezia, for det oppstod svære køer på motorveien da jeg hadde kjørt 9 timer. Jeg svingte av, fant ei trailerkro, og tok kvelden.
Fikk "lov" å direktelaste på to bedrifter på syd-øst og nord-øst sida av Milano, og bare hente papirer på speditør-terminalen. Siden jeg hadde mellom 4 og 5 timers kjøring til Milano og alle firmaene holder siesta fra 12 til 14 satsa jeg på første lasting klokka 14. Fikk ei ekstra lasting på en speditørterminal. Det betydde at jeg ikke rakk siste bedrift, varene blei henta inn til speditørterminalen hvor jeg ankom klokka 18. 7kolli. De var på plassen da jeg kom. Ferdig lasta 21.30. :-(
Fra Milano til Verona stod køa tett klokka 23 på kvelden, og jeg tok kvelden på snarveien ved Affi. Traff www.moida.com
Fikk nye køer på lørdag. 7 kilometer kø inn mot betalingsbommen på Vippeteno. Ny rekord, og jeg har kjørt ca 100 turer på Italia. Deretter heftig kø rundt hele Munchen på ring 99. Jeg rakk et stykke forbi Schweinfurt før kjøretida var ute. Svingte av, og havna i Hammelburg. Der tok jeg søndaghvilen...
...som blei en lang morgen i køya, byvandring i godvær, lange timer på kafe med bok og bærbar pc, før arbeidet påny kunne ta til klokka 22 på kvelden. For å rekke ferga var det heldivis nok å kjøre ei økt søndag natt, til 02.30.
Dermed gjorde ei ti times økt mandag meg klar for nattferga fra Hirtshals til Kr.sand - og hjem til fri.
|
|